Pasta Carbonara - ønskemiddag i storfamilien

 

Når storfamilien er samlet (sånn typ mine, dine, våre med barn og barnebarn og greier), og jeg skal lage mat så ønsker de seg av en eller annen grunn alltid denne pasta carbonaraen... Jeg pleier å servere den med en form for salat, her falt valget på bladsalat med spinat med masse godt (sånn posesalat er jo innmari greit på hyttetur...). Sleng på et par hvitløksbaguetter så har du noe for en hver smak... :)

Denne oppskriften holder til 4-5 personer (til storfamilien dobler jeg den gjerne)...

Du trenger:

500 g tagliatelle
Hvitløksbaguetter (2-3 stk.)
Fersk basilikum

Sausen:
2 fedd hvitløk
1 gul løk
1 pakke skogsbacon (eller annet bacon hvis du foretrekker det)
1 putt matfløte
3 eggeplommer
1 dl revet, fersk parmesan
Salt og pepper
Olivenolje

Salaten (Kan du selvfølgelig lage akkurat som du vil, men salaten min denne gangen inneholdt altså):
1 pose salatblanding
Fersk basilikum hakket
1/4 hakket rød løk
1 boks cherrytomater
1/2 agurk i terninger
1 pakke mozarella i terninger
Sort oliven i biten
Salt, pepper, olivenolje og balsamico til å ha over

Sånn gjør du:

Skjær opp og bland salaten først, sett til side.
Skjær løk og hvitløk i små terninger, riv parmesanen, skill eggene og ha eggeplommene klare. Skjær baconet i passelige biter.

Sett vann til koking og ha oppi pastaen når det er klart, du lager sausen på den tiden det tar å koke opp vann og koke tagliatellen (ikke hvis det er fersk pasta, da må du selvfølgelig beregne litt kortere tid).

Stek løk og hvitløk i olivenolje i en høy stekepanne til løken er blank og myk. Ta dette ut og stek baconet til det er sprøtt og godt, ha deretter løken oppi til baconet. Hell over fløten, smak til med salt, pepper og revet parmesan. La det hele koke opp og småkoke i to minutter. Deretter trekker du pannen av platen, venter til det ikke bobler mer og heller eggeplommene i sausen i en tynn stråle mens du rører hele tiden. Dette er viktig så det ikke blir eggerøre oppi der! Voila, sausen er ferdig! :)

Hell av vannet på pastaen og ha litt olivenolje i kjelen som du rører forsiktig inn. Deretter pleier jeg bare å helle sausen over og blande godt før jeg har litt hakket basilikum på toppen og serverer hele greia! :) Med salat og hvitløksbaguetter da! Resten av parmesanen river jeg og setter på bordet.

Egentlig er det ganske enkelt, og i følge familien; veldig, veldig godt! :)

Håper det smaker!


 

Kommentarer